“Tervknya K4rbunkel,” Bonda Rozita Ibrahim Jalani Pembed4han Bu4ng B1sul Sebesar Dua Tapak Tangan

Allahuakbar, dah kena baru tahu s4kitnya! Hanya mereka yang pernah kena bisul je tahu susahnya nak tidur bila karbunkel terbentuk dan berdenyut-denyut. Peritnya ibarat kalau tersentuh kain pun boleh meraung.

Itulah der1ta yang dialami usahawan Jamu Ratu Malaya (JRM) yang juga pengusaha pusat per4nginan Rumah Hutan dan Rumah Sungai, Bonda Rozita Ibrahim. Beberapa hari lepas, peny4kit bisul memaksa ibu kepada Dato’ Sri Aliff Syukri itu menyerah diri ke h0sp1tal.

Empat hari kena b1sul bukan main s4akitnya. Bisul sebesar bra cup C, muncung saiznya sebiji macam bre4st!

“Doktor klinik kata dia pun tak boleh buat sebab akar b1sul sangat dalam, lebar dan banyak pend4rah4n. Sebab tu dirujuk ke h0sp1tal, memang tak sangka masuk OT kena bed4h tadi.

Pertama kali saya masuk bilik OT, menitik air mata gak sebab takut tak pernah dibed4h. Musim c0v1d-19 orang tak boleh temankan, itu syarat di KPJ. Kena test c0v1d-19, ECG, X-Ray, blood test maklumlah bonda dah 50-an.

S4kitnya b1sul ni tersentuh kena kain pun s4kit apa lagi tersentuh tangan sendiri. Rasa ke hujung sum sum s4kit. Masa kena bisul tu, malam-malam saya menangis sebab bisul berdenyut-denyut kumpul nanah.

Saya ingatkan bisul biasa-biasa je, jadi saya tepeklah herba sejuk supaya boleh tidur.

Lepas hari ketiga, saya picit dengan jarum pada mata bisul… tak sabar saya sebab susah nak jalan, bergerak pun senget, duduk pun senget. Menyusahkan. Masa saya picit tak berapa keluar lagi matanya. Lepas tu agaknya bentan atau jarum kurang bersih, mata bisul terus tak jadi keluar.

Tiba-tiba melengkung pulak dah. Masuk ke dalam matanya. Alamak, ni drama bersiri pulak bila dia masuk ke dalam! S4kitnya m4kin menjadi-jadilah malam tadi.

Saya ronda-ronda Rumah Sungai. Lepas tengok ular sawa pagi tadi makan ayam, terus gi klinik, Doc cakap b1sul saya sangat besar dan kena bed4h. Alhamdulillah saya dah selesai bed4h, bermalam di Damansara h0sp1tal saya malam ni,” cerita bonda.

Kelmarin, bonda telah pun selamat discaj daripada KPJ Damansara Specialist. Beliau turut berkongsi beberapa info tentang b1sul yang turut digelar sebagai bisul ‘Raja Satong’ itu.

“Baru saya tau ni bukan b1sul biasa. Dalam banyak-banyak komen tu, saya terbaca ia adalah b1sul ‘Raja Satong’ iaitu sejenis b1sul dengan berbelas-belas matanya dalam satu kelompok.

B1sul kalau tak dibed4h, ia akan merebak dan makan d4ging lain. Bah4ya sebab kum4nnya boleh merebak dan bawa m4ut bergantung pada antibodi seseorang.

Apa yang saya share ni mudah-mudahan sebagai info kepada anda yang tak pernah kena b1sul. Saya tak sangka teruk sebab baru empat hari ia boleh begitu serius merebak,” jelas bonda sambil berkongsi petua ubat gigi untuk redakan s4kit b1sul.

SEJENIS KARBUNKEL

Gambar hiasan

peny4kit bisul selalu dianggap peny4kit biasa sedangkan ia boleh mendatangkan komplikasi lebih serius termasuklah ker1cun4n dalam d4rah.

Bakter1a seperti Stafilokokus aureus (S. aureus) sentiasa mencari peluang untuk memasuki badan menerusi permukaan kulit yang lvk4 dan merekah. Jika tidak ditangani dengan amalan k3sihatan yang baik, dalam k3s tertentu, bakteria daripada bisul berkemungkinan besar menjadi serius hingga menyebabkan ker4cunan dalam dar1h (septisemia) dan boleh menganc4m nyawa.

Jika tidak dirawat dengan sewajarnya, septisemia disebabkan bakteria itu boleh masuk ke aliran dalam dar4h dan menj4ngk1ti organ lain termasuklah tulang dan injap jantung.

Selain masalah lain seperti kerap berulang dan dem4m, saiz bisul yang lebih besar daripada lima sentimeter memerlvk4n raw4tan segera oleh doktor di mana antibiotik intra-vena boleh diberikan.

Bukan setakat di punggung, tapi bisul sebenarnya boleh tumbuh di mana-mana saja termasuklah muka, namun ia lebih kerap berada di bahagian tubuh terutamanya pada kulit yang lebih mudah bergesel, mempunyai rambut dan kerap berpeluh.

Ia bermula dengan b1sul nan4h kecil atau boil mahupun dalam bentuk bisul kelompok nanah yang besar di bawah permukaan kulit dikenali dengan karbunkel.

Dalam k3s lebih serius ialah membabitkan karbunkel yang terkumpul di tempat yang sensitif seperti pada tempat sulit kerana mengundang risiko berlakunya j4ngk1tan kuman yang lebih agresif akibat kontaminasi daripada najis.

Gambar hiasan

Tanda awal bisul seperti tanda merah kecil lebih berpotensi untuk membesar dan disusuli dem4m panas terutama apabila karbunkel terbentuk. Biasanya tempoh pemulihan mereka yang mengalami karbunkel lebih perlahan dan nanah besar itu akan men1ngg4lkan parut pada bahagian terjejas.

Biasanya lelaki remaja atau dewasa lebih mudah untuk mendapat bisul berbanding kanak-kanak mahupun wanita. Malah ada juga kumpulan berisiko lain terbabit untuk menghidapi peny4kit berkenaan.

Risiko komplikasi dari bisul lebih tinggi kepada pes4kit berimunisasi rendah seperti diabetes, individu obes, wanita mengandung dan pes4kit kanser, individu kulit berjerawat dan mereka yang mengalami masalah berkaitan kulit ekzema atau mempunyai kulit yang terlampau berminyak dan banyak berjerawat.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!MK

Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami di Page @Media Kita

Sumber : Nona

PERHATIAN: Pihak Media Kita tidak akan bertanggungjawap langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak Media Kita juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawap anda sendiri.

Be the first to comment on "“Tervknya K4rbunkel,” Bonda Rozita Ibrahim Jalani Pembed4han Bu4ng B1sul Sebesar Dua Tapak Tangan"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*